Nejste přihlášen
Přihlášení Registrace

Jedna minuta stačí k výraznému prodloužení životnosti brusky

Voda vře při 100 °C. Teplota uvnitř elektrického nářadí dosahuje často výrazně vyšších hodnot. Co se děje v „strojovně“ pod krytem?

Hlavními částmi točivých elektrických strojů jsou rotor a stator. Je přirozené, že každý elektrický točivý stroj se zahřívá, ale výrazně se to projevuje zejména u elektrického nářadí a zvláště u úhlových brusek. Řekneme si proč.

Nerovnoměrné zatížení elektrických nářadí

Ve většině běžných elektrických zařízení s motorem je jejich zatížení „pod kontrolou“. Například motor v automatické pračce je řízen programem a pracuje podle přesně stanovených cyklů. K výraznějšímu zatížení dochází pouze v režimu ždímání – i to jen přesně stanovenou dobu. Velikost bubnu je volena tak, aby odpovídala hmotnosti prádla, na které je pračka dimenzována. Příkon motoru a také jeho časová práce je pod kontrolou. Takový motor vydrží velmi dlouho a jeho životnost je stovky, ba i tisíce hodin.

Elektrické ruční nářadí je zatěžováno velmi nerovnoměrně. Není jedno, jestli bruskou odřízneme kus pásoviny a pak dlouho-dlouho nic, nebo hodinu brousíme velkou plochu ocelového nosníku agresivním lamelovým kotoučem.

Různé zatížení úhlové brusky - řezání a broušení

Obr. 1. Různé zatížení úhlové brusky - řezání a broušení

Při práci s elektrickým ručním nářadím ani příkon ani čas není pod kontrolou. Vše závisí nejen na lidském faktoru – kdo a jakým způsobem s nářadím pracuje, ale také na vhodnosti nářadí pro dané účely.

 

Otáčky motorů ručních elektrických nářadí

Pro představu - sportovní motocykly mají maximální otáčky i přes 10.000 ot./min.

Rotor většiny komutátorových motorů má otáčky blížící se hodnotě 30.000 ot./min. Přibližně takové otáčky má i rotor malé či velké úhlové brusky, ale také kladivo SDS-plus nebo SDS-max. To, že výstupní otáčky jsou jiné, je otázkou převodovky. Například úhlová bruska 125mm s otáčkami naprázdno 10.000 ot./min má převod 3:1, SDS-plus kladivo s otáčkami naprázdno 1.000 ot./min má převod 30:1.

Zde je vysvětlení podstaty, proč mají úhlové brusky obvykle silnější motory než kladiva SDS-plus. Bruska s příkonem „jen“ 900W patří mezi „slabší v kategorii“, kladivo s příkonem „až“ 900W je spíše výjimkou než pravidlem.

Otáčkomer

Obr. 2. Otáčkoměr

Co způsobuje přetížení brusky

Jedním z klíčových parametrů elektrického nářadí je příkon. Běžně se na udávanou hodnotu díváme tak, že čím větší číslo vidíme, tím je nářadí silnější. V zásadě tomu tak je, ale pokrok ve vývoji motorů nám i na tento parametr nabízí poněkud jiný pohled.

Z pohledu konstrukce motoru to v principu znamená, že vinutí motoru (zejména průřez vodiče, jeho složení a třída izolace) je dimenzováno na určité proudové zatížení. Motor se hřeje vždy, i při chodu naprázdno. Dobrý ventilační systém však při jmenovitých otáčkách zajistí dostatečné chlazení.

Úhlová bruska má vysoké otáčky výstupního hřídele a proto je vzhledem k malému převodovému poměru (3:1) citlivá na přetížení. „Poslouchat motor“ je velmi důležité. Jakmile poklesnou otáčky, je třeba ubrat přítlak nebo si obstarat brusku s vyšším příkonem. Při zatížení nářadí se zvyšuje hodnota proudu protékajícího cívkami a mohou se zpomalit otáčky, čímž klesne i množství nasávaného chladicího vzduchu. Teplota začíná narůstat, chladící systém ji není schopen udržet v rozumném rozpětí a když se překročí mezní hodnota, dojde ke zkratům mezi vinutími.

Teplota v „útrobách“ brusky

Pro zajištění konstantních podmínek pro zjištění teplotních průběhů úhlových brusek byl použit automatický testovací stroj RIFLEX GTR3, úhlová bruska HERMAN WX 12501 a lamelový kotouč HERMAN LS-10 Area s brusnými pásy z korundu, zrnitost 60.

Testovací stroj s úhlovou bruskou

Obr. 3. Testovací stroj s úhlovou bruskou

Přítlak při broušení byl zvolen tak, aby bruska pracovala těsně za horní hranicí svého nominálního příkonu. Při přítlaku 3,5 kg se hodnota protékajícího proudu pohybovala mezi 4,5-5,5 A, což při napětí 230V odpovídá příkonu 1035 – 1265W. Jmenovitý příkon této brusky je 1000W, byla tedy „mírně“ přetížena, což je z pohledu zaměření testu v pořádku.

Po 4 minutách nepřetržitého broušení teplota těla brusky (pouzdra motoru) a teplota rotoru narůstaly téměř stejně na necelých 40°C a stabilizovaly se na této úrovni během další nepřetržité práce – a to i přesto, že zatížení brusky překračovalo mezní hodnoty.

Teplota rotoru a pouzdra motoru

Obr. 4. Teplota rotoru a pouzdra motoru

 

Záběr z termokamery

Obr. 5. Záběr z termokamery

V momentě vypnutí brusky byla povrchová teplota rotoru i pouzdra motoru stejná: 36°C. Okamžitě se však „otevřely nůžky“. Teplota pouzdra motoru se postupně zvýšila z 36°C na maximum 58°C po 20 minutách od vypnutí a následně začala klesat. To je ta teplota, kterou cítíme i v rukou, když uchopíme nářadí a podvědomě konstatujeme, že nářadí se hřeje. Teplota rotoru se však zvýšila velmi prudce a již na konci první minuty po vypnutí dosáhla téměř 110°C. Následně začala postupně klesat - po 10 minutách od vypnutí na 90° C a na teplotu 40° C až po téměř 2 hodinách.

Chladící systém totiž odvádí teplo pouze z povrchu vinutí. Po vypnutí nářadí je vypnutý i ventilační systém a teplo z „útrob motoru“ sál do okolí – v tomto případě do stísněného prostoru obklopujícího motor a část tepla se přenáší i do pouzdra motoru.

Právě pro tento jev cítíme teplo kolem auta, ze kterého jsme právě vystoupili a proto se u výkonných motorů automobilů automaticky spouští na pár minut ventilátor po vypnutí motoru.

Další den se pokus zopakoval s tím rozdílem, že po 12 minutách intenzivního broušení běžela bruska ještě minutu naprázdno. Teplotní průběhy se změnily následovně:

Porovnání teplot rotoru s / bez chodu naprázdno po broušení

Obr. 6. Porovnání teplot rotoru s / bez chodu naprázdno po broušení

V momentě ukončení broušení byla povrchová teplota rotoru i pouzdra motoru opět stejná: 36°C. Motor v následující minutě běžel naprázdno a ventilační systém snížil teplotu obou měrných bodů na 30°C. Následně se bruska vypnula.

Jev se zopakoval, ale s výrazně jinými naměřenými hodnotami. Teplota pouzdra motoru nepřekročila 45°C a rotor se podstatně rychleji ochladil – 10 minut po vypnutí jeho teplota nepřesáhla 70°C, čili více než o 20°C méně než v prvním – každodenním případě.

Minuta chodu naprázdno po ukončení náročného broušení výrazně přispěje k prodloužení životnosti motoru. Stroj při práci nasává prachem znečištěný chladící vzduch z bezprostřední blízkosti, znečišťuje vinutí rotoru, statoru a zanášejí se větrací průduchy.

Čistý vzduch zbaví stroj od značné části nečistot a rychleji ochladí přehřátý motor. Platí to pro každé elektrické i akumulátorové nářadí. Vzpomeňte si na tuto zásadu vždy, když máte pocit, že si to vaše nářadí zaslouží.

 

Zdroje:
Interní technické a školicí materiály společnosti HERMAN


Recenze článku Přidat recenzi

  1. Jakub Borsík

    Slovensko

    zaujímavý článok, plno nových informácii.

  2. Gašparík

    Slovensko

    Vďaka , ten prímer k chladeniu motora auta bol presný. Ing.Gašparík , GvH s.r.o

Další články

Jak vznikl název "karbobruska"

Úhlovou brusku zná každý konstruktér, strojník nebo kutil. Často mu slangově říkáme " karbobruska". Přemýšleli jste někdy, odkud tento termín pochází? Při pátrání po původu tohoto termínu se na chvíli vrátíme do historie, na konec devatenáctého století, kdy se všechen ten "karbo" začal objevovat. Americký chemik Edward Goodrich Acheson (1856-1931) vynalezl ...

Zvolte si Vaši zemi
Zvolte zemi, kam chcete doručit Vaši objednávku.