Nejste přihlášen
Přihlášení Registrace

Bezkartáčové motory: BLDC vs. PMSM – v čem se liší?

Zvykli jsme si, že se propaguje to, co produkt – funkce, doplňky či nové vlastnosti. O to zvláštněji působí, když výrobce zdůrazňuje, co produkt nemá. A přesně to se děje u nářadí s označením Brushless - motor nemá uhlíkové kartáče. V tomto případě se však jedná o výjimku.

Bezkartáčové motory představují moderní řešení se spoustou výhod. Právě u akumulátorového nářadí platí, že „nemít kartáče“ je lepší než je mít – znamená to například žádné jiskření, vyšší účinnost, či nižší opotřebení. O rozdílech oproti klasickým komutátorovým motorům se více dočtete v článku „Akumulátorové nářadí: od uhlíkových kartáčů k BLDC“.

Držíte-li tedy v ruce akumulátorové nářadí označené Brushless, jde o BLDC motor (Brushless Direct Current) – stejnosměrný motor s rotorem z permanentního magnetu. Dnes je tak běžný, že jen málo akumulátorových strojů jej nepoužívá.

U nářadí napájeného ze sítě se však pod označením Brushless často skrývá PMSM (Permanent Magnet Synchronous Motor) – synchronní motor, kde rotor tvoří také permanentní magnet. Jedná se však o novější technologii, která se ještě vyvíjí a čeká ji několik vylepšení.

Dva motory, jeden společný rys – žádné uhlíkové kartáče. Obě řešení jsou moderní a vhodná pro elektrické ruční nářadí, ale každé má svá specifika.

Co mají společného?

Pokud se nebudeme pouštět do přílišných detailů, BLDC i PMSM motory spojuje trojice zásadních rysů: rotor je permanentním magnetem, založeny jsou na principu synchronního motoru a u obou je nezbytná elektronická komutace a s ní související kontrola polohy rotoru.

1. Rotor z permanentního magnetu

Jedná se o neodymové permanentní magnety (obr. 1). Těch je však mnoho druhů a mají rozdílné vlastnosti. V případě elektrického ručního nářadí je jednou z klíčových vlastností teplotní odolnost. Vysoké teploty totiž ohrožují magnetické vlastnosti permanentních magnetů a přílišné překročení mezních hodnot může způsobit nevratný stav – trvalou ztrátu magnetických vlastností.

Permanentní magnety používané v našich nářadích jsou odolné teplotě do 150°C. Jejich konstrukce je ovšem pro motory BLDC a PMSM odlišná.

Obr. 1. Rotor a stator BLDC a PMSM motoru

Obr. 1. Rotor a stator BLDC a PMSM motoru

2. Princip synchronního motoru

BLDC i PMSM motory patří mezi synchronní točivé elektrické stroje. To znamená, že magnetická pole statorových vinutí i rotoru se otáčejí stejnou úhlovou rychlostí – tedy synchronně.

Obr. 2. Závod dostihových psů: návnada se pohybuje stejnou rychlostí jako první pes

Obr. 2. Závod dostihových psů: návnada se pohybuje stejnou rychlostí jako první pes

V našem případě se otáčky rotoru s permanentním magnetem (bez cívkového vinutí) shodují se změnami frekvence magnetického pole vytvořeného vinutími statoru.

Zjednodušeně: magnetické póly rotoru se snaží „chytit“ otáčející se magnetické pole statoru – a tak se motor po zapnutí začne otáčet. V momentě, kdy se roztočí, nastane synchronizace – rotor se začne otáčet přesně stejnou rychlostí jako magnetické pole statoru.

K lepšímu pochopení si to můžeme představit jako závod chrtů. Psi vystartují za návnadou a snaží se ji dohnat. Nedoběhnou ji však nikdy - vždy je o malý kousek vepředu. Nakonec tedy běží stejnou rychlostí jako návnada, neboli synchronně.

Návnada je magnetické pole statoru a pes je magnetické pole rotoru (obr. 2).

3. Elektronická komutace a kontrola polohy rotoru

Tady přichází ta část, která ubírá motoru na jednoduchosti. Uhlíkové kartáče ani komutátor sice nepotřebujeme, ale jejich funkci musí nahradit elektronika. A nejen to – navíc je třeba mít neustále pod kontrolou polohu rotoru.

To znamená: získat informace o aktuální poloze, zpracovat je v reálném čase a okamžitě provést korekci. Tento proces zajišťuje elektronická komutace (EC – Electronic Commutation). V praxi se využívají tři přístupy:

  • Hallovy sondy – nejlevnější, ale i nejméně přesné řešení
  • SCT (Sensorless Control Technology) – bezsenzorová technologie založená na výpočtu polohy rotoru bez fyzických snímačů
  • Vektorová regulácia – nejpokročilejší a zároveň nejnáročnější metoda

Není to žádná „banalita“ – už samotný pohled na řídící desku vzbuzuje respekt i u odborníků – obr. 3 A zobrazuje řídící jednotku BLDC motoru s Hallovými sondami. Řídící jednotka PMSM motoru s bezsenzorovým systémem SCT je na obr. 3 B.

Obr. 3. Řídící jednotka motoru BLDC s Hallovými sondami (A) a bezsenzorová řídící jednotka motoru PMSM (B)

Obr. 3. Řídící jednotka motoru BLDC s Hallovými sondami (A) a bezsenzorová řídící jednotka motoru PMSM (B)

Obr. 4. Napájení a průběh proudu ve statoru motoru BLDC a PMSM

Obr. 4. Napájení a průběh proudu ve statoru motoru
BLDC a PMSM

V čem se liší?

Prvním zásadním rozdílem je způsob napájení (obr. 4):

  • BLDC motor je napájen stejnosměrným proudem (obr. 4 A)
  • PMSM motor pracuje na střídavý proud (obr. 4 B)

Druhým rozdílem je samotný průběh proudu ve vinutí statoru (obr. 4), který je řízen elektronickou komutací:

  • u BLDC má lichoběžníkový (trapézový) tvar (obr. 4 C)
  • u PMSM má sinusový tvar (obr. 4 D)

Tento rozdíl je klíčem k pochopení výhod a nevýhod obou motorů:

Řídící elektronika BLDC motorů je díky lichoběžníkovému průběhu proudu podstatně jednodušší a tím i levnější. Navíc se v nich obvykle využívají Hallovy sondy, které představují cenově dostupné řešení pro kontrolu polohy rotoru.

U PMSM motorů je situace odlišná. Řízení sinusového průběhu proudu je složitější a zároveň nákladnější, avšak tato vyšší technická náročnost přináší i citelné výhody. Motor pracuje hladšeji a přesněji, dosahuje lepší účinnosti a vyššího točivého momentu. Ten je sice v obou případech konstantní, avšak PMSM jej udržuje naprosto stabilní, zatímco u BLDC nepatrně kolísá při komutacích.

Jako poslední stojí za to zmínit ještě jeden benefit: nižší hlučnost. Sinusový průběh totiž generuje výrazně méně harmonických než lichoběžníkový, který je typický pro BLDC motory.

Všechny zmíněné totožné a rozdílné parametry jsou shrnuty v tab.1.

Parametr BLDC Motor PMSM Motor
Rotor permanentní magnet permanentní magnet
Typ motoru synchronní synchronní
Elektronická kontrola polohy rotoru ano ano
Napájení jednosměrné (DC) střídavé (AC)
Komutace lichoběžníková sinusová
Řídící elektronika jednoduché řídící algoritmy složité matematické modely
Nákladnost elektroniky méně než PMSM více než BLDC
Točivý moment vysoký, ale nižší než PMSM vysoký, vyšší než BLDC
Kolísání točivého momentu ano, při komutaci žádné (téměř žádné)
Účinnost vysoká, ale nižší než PMSM vysoká, vyšší než BLDC
Hlučnost vyšší než PMSM nižší než BLDC
Celkové výrobní náklady nižší než PMSM vyšší než BLDC

Tab. 1. Prehľad spoločných a rozdielnych parametrov motorov BLDC a PMSM

Typickým představitelem elektrického ručního nářadí s motorem BLDC pro napájení z akumulátoru je úhlová bruska HERMAN AXAG-1800 (obr. 5 A). Řídící elektronika získává informace o poloze rotoru ze tří Hallových sond. Na stejném principu dnes funguje většina profesionálního akumulátorového nářadí konkurenčních výrobců.

Do druhé skupiny – určené k napájení ze sítě – patří úhlová bruska HERMAN 125 LEVIRA (obr. 5 B) vybavená motorem PMSM s bezsenzorovým systémem SCT a příkonem až 1550W. Co je ovšem podstatné, umožňuje konstrukci s mimořádně komfortním a štíhlým úchopem. Motory tohoto typu jsou v úhlových bruskách zatím spíše výjimečné, ale jejich vývoji věnujeme intenzivní pozornost a první výsledky se již úspěšně dostávají na trh.

Obr. 5. Úhlová bruska s motorem BLDC (A) a PMSM SCT (B)

Obr. 5. Úhlová bruska s motorem BLDC (A) a PMSM SCT (B)

Závěr

Motory BLDC jsou složitější než jejich předchůdce – stejnosměrné komutátorové motory. Jejich přínos k pohodlí při práci zejména ve spojení s akumulátorovým napájením je však nepopiratelný – vždyť v podstatě za několik let změnil odvětví elektrického ručního nářadí. Složitost do systému řízení vnáší zejména elektronika – ta řídí komutaci a kontroluje pohyb rotoru.

Motory PMSM jsou však z pohledu elektroniky ještě komplikovanější. Přesto se jimi vyplatí zabývat, protože zejména ve strojírenství se nářadí, především úhlové brusky, budou ještě dlouho používat. A dobrý motor – i když výrazně nákladnější než současný střídavý komutátorový motor, by výrazně zjednodušil práci s tímto nejrozšířenějším nářadím. A co když máme v talonu ještě jiné možnosti? Napíšeme o nich o několik měsíců...

Klíčová slova: BLDC motor, PMSM motor, brushless, uhlíkové kartáče, elektromotor, komutátor, stator, rotor, permanentní magnet, elektrické nářadí, akumulátorové nářadí, ruční nářadí

Zdroje:
Interní technické a školicí materiály společnosti HERMAN
https://innoflighttechnology.com/
https://www.gian-transmission.com/



Warning: Undefined array key "typ_akcie" in /data/e/3/e3d9d9c5-735f-4972-b478-cbc66e63839b/herman.sk/web/blog-inc.php on line 233
Přidat komentář

Recenze článku Přidat komentář

    Článek zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

Mohlo by Vás také zajímat

Zvolte si Vaši zemi
Zvolte zemi, kam chcete doručit Vaši objednávku.