Nejste přihlášen
Přihlášení Registrace

Jaké je to být 20 let v jedné firmě?

V posledních letech se často mluví o vysoké fluktuaci zaměstnanců a o tom, že mladší generace rádi mění pracovní místa ve snaze najít ideální kombinaci pracovních podmínek, kariérního růstu a osobního naplnění. Kdysi bylo běžné, že lidé strávili ve firmě celý pracovní život, dnes se průměrná doba setrvání na jedné pozici zkrátila na několik let.

Samozřejmě, „nová krev“ přináší do firmy novou energii, nové nápady a různorodé zkušenosti. Zaměstnanci, kteří mění pracovní místa, získávají širší rozhled a rychleji se adaptují na nové výzvy. Pro firmu to může znamenat přísun inovací a čerstvých perspektiv, avšak časté odchody zaměstnanců zvyšují náklady na nábor a zaškolování, narušují kontinuitu týmu a mohou snižovat celkovou produktivitu.

Oproti tomu právě dlouholetí zaměstnanci jsou neocenitelným pilířem každé společnosti. Jsou nositeli firemních hodnot a odborných znalostí na vysoké úrovni, přinášejí stabilitu, zkušenosti a hluboké porozumění firemním procesům. Rizikem je, že po letech uvíznou v rutině a ocitnou se ve stavu „nevím, že nevím“ – na to musí mít firma vytvořený systém, který to odhalí a dostane je alespoň do fáze „vím, že nevím“ a to ostatní je už na nich...

V tomto článku bychom vám rádi představili kolegy, kteří jsou s námi již více než 20 let. Každý z nich má jedinečný příběh, své profesionální milníky a osobní důvody, proč se rozhodl zůstat součástí našeho týmu. Některé z nich jsme vyzpovídali a zavzpomínali si na čase minulé .

Obr. 1. Dlouholetí zaměstnanci - pilíř společnosti

Obr. 1. Dlouholetí zaměstnanci - pilíř společnosti

Stanislav Sklenárik | manažer prodeje | rok nástupu: 1994

„Obchodník, který staví na vztazích“

Stano je zkušený manažer prodeje, který i po letech v oboru zůstává aktivním obchodním zástupcem. Jeho přístup k zákazníkům je postaven na důvěře a dlouhodobých vztazích, nikoli na agresivním prosazování obchodu. Analýzy a tabulky nepatří mezi jeho oblíbené činnosti, naopak v terénu se pohybuje s lehkostí a nadšením. Je pracovitý, samostatný a vždy připraven vyrazit za zákazníky, aby našel řešení, která posunou firmu i obchodní partnery vpřed.

Pamatuješ si na svůj nástup a první dojmy z nové práce?

„Do firmy HERMAN jsem nastoupil hned po ukončení střední školy a základní vojenské služby. Bylo mi 20 let a byl jsem přijat na pozici skladníka. Příjem, balení a expedice zboží... způsobem na míle vzdáleným od dnešních moderních postupů. V té době bylo ve firmě jen jedno auto, které se používalo pro cesty k zákazníkům. Balíky se zbožím se denně vozily ručním vozíkem na vlakové nádraží nebo poštu. Občas jsem si tajně půjčil od otce Škodu 120, abychom zboží převezli. Byli jsme velmi dobrá parta, díky čemuž jsme s lehkostí zvládli i hektické dny. Vzpomínám si, jak nám jednou přepravce vezl kotvy, cestou měl havárii a rozsypané zboží musel doslova sbírat z louky. Všichni tehdejší zaměstnanci jsme zůstali do rána v práci, abychom kotvy očistili a mohli je bez prodlení expedovat zákazníkovi.“

Jak se ze skladníka stal manažer prodeje?

„Nějaký čas jsem strávil i na úseku oprav, kde jsem prováděl opravy elektrického nářadí a strunových sekaček. Pak jsem dostal nabídku na rozvoz zboží zákazníkům po celém Slovensku. Odkdy jsem se chytil volantu, najel jsem bezmála tři miliony km a "sedral" tři dodávky. Po určité době jsem začal jezdit i do zahraničí – jednalo se o dovoz zboží od dodavatelů z celé Evropy – přejel jsem Německo, Itálie, Švýcarsko, Belgie, Nizozemsko, Českou republiku, Dánsko. Skladníci o mně říkali, že se vrátím i z pekla za 3 dny s plně naloženým autem. V roce 2012 mi byla nabídnuta práce obchodního zástupce a jelikož jsem člověk, který neříká „ne, nedá se“, tak jsem to přijal. Ještě s jedním kolegou jsem pomohl vytvořit tourplán (mapu tras) pro prodejce, protože jsem detailně znal celé Slovensko. Vzali jsme si seznam B2B zákazníků a postupně od ukrajinské hranice až po Bratislavu jsme začali tvořit kostru trasy. Jeden region Slovenska zůstal i mně, kde začala moje kariéra obchodního zástupce. Přibližně v roce 2018 jsem dostal na starost tým obchodních zástupců na Slovensku (vůbec jsem netušil do čeho jdu, asi proto jsem zase řekl ano ). Postupně k nim přibyli i obchodní zástupci pro Česko a Maďarsko.“

Obr. 2. Stanislav Sklenárik, 2025

Obr. 2. Stanislav Sklenárik, 2025

Které klíčové momenty by si rád zmínil?

„Za úspěch považuji, že se nám dařilo vždy načas expedovat zboží v době, kdy se zboží zasílalo prioritně vlakem, nebo když jsem zboží rozvážel osobně a denně bylo i 30-40 vykládek roztroušených po Slovensku.

Samozřejmě klíčovým momentem byla moje první objednávka od zákazníka. Za osobní úspěch považuji i udržení zákazníků, kteří s firmou spolupracují 20-30 let nebo objev vynikajícího obchodního zástupce, který dlouhodobě pracuje ve firmě (Stano Šuhaj).

Významnými milníky byly přerod z čistě obchodní společnosti i na výrobní, expanze na nové trhy a vytvoření moderní webové stránky.“

Co tě motivuje zůstat ve společnosti?

„Momentálně jsou to kolegové, kterým umím být ještě nápomocný svou prací. Obchodování je něco, co mě naplňuje - zejména když umím zákazníkovi nabídnout řešení jeho problému a navíc, když je oboustranně prospěšné.“

Jaké jsou tvé další cíle?

„Jelikož auto považuji za svou druhou kancelář, rád bych dále pracoval v terénu – pomáhal šířit povědomí o naší značce a rozvíjel stávající B2B partnerství, školil nové obchodní zástupce, stabilizoval prodejní tým.“

Kvetoslava Virágová | manažer logistiky | rok nástupu 1995

„Paměť firmy a strážkyně zásob“

Pokud bychom měli ve firmě někoho, kdo dokáže cestovat v čase, byla by to určitě Kvetka. Její excelovské tabulky jsou rozsáhlé, detailní a pro někoho možná nepřehledné, ale ona se v nich orientuje s naprostou přesností. Pamatuje si, co se kdy a jak ve firmě dělalo, kde najít i 20-ti leté soubory, a s neochvějnou spolehlivostí řídí zásoby a výrobní plán. Stará se o to, aby na skladě bylo vždy vše potřebné – ne příliš mnoho, ale ani příliš málo, a hledá rovnováhu mezi dostupností a efektivním hospodařením. Kromě toho je mimořádně ochotna pomoci, ať už s prací nebo milým gestem ke svátku kolegy. Její osobní dárky jsou vždy promyšlené a šité na míru, stejně jako její přístup k práci – srdcem i rozumem.

Jak si vzpomínáš na své začátky ve společnosti?

„V době mého nástupu měla firma jen 12 pracovníků, byli jsme velmi dobrý kolektiv - kolegové, kteří se setkávali nejen v práci, ale i ve volném čase. Jelikož jsem se zaměstnala mimo můj obor, musela jsem se všechno naučit. Bylo to náročné, ale kolegové byli vždy ochotni pomoci a poradit.“

Jak se tvá práce vyvíjela během let?

„Začínala jsem jako fakturantka ve skladu. Když se firma přestěhovala do vlastních prostor, fakturace se přesunula na zákaznický úsek jako součást podpory přímého prodeje.

Při reorganizaci skladu jsme vytvořili první buňkový sklad, který jsem měla na starosti jako správce dat skladové evidence. Na tento moment si vzpomínám jako na jeden z klíčových během mé práce ve firmě.

Později jsem tři roky pracovala v zahraniční dceřiné firmě, v Rusku. Měla jsem na starosti logistiku zboží, zákaznický úsek a sklad. V současné době pracuji jako manažer logistiky.“

Obr. 3. Kvetoslava Virágová, 2015

Obr. 3. Kvetoslava Virágová, 2015

Co tě motivuje zůstat ve společnosti?

„Je to náročná práce s možností osobního růstu. Dělám práci, která mě baví a samozřejmě jsme dobrý kolektiv. Velmi ráda vzpomínám na mnohé společné akce s kolegy.“

Mgr. Peter Halaj | datový analytik, programátor | rok nástupu: 2000

„Mistr řešení a inovátor firemních procesů“

Peter je člověk, který nezná slovo „nemožné“. Každý nový problém či úkol jsou pro něj výzvou, kterou s nadšením přijímá. Je samouk s obrovskou chutí učit se – neustále studuje nové moderní postupy a hledá způsoby, jak zefektivnit firemní procesy. Vytváří a programuje řešení na míru, díky čemuž pomohl automatizovat a zjednodušit množství činností ve společnosti. Analýzy, data a čísla jsou jeho přirozeným prostředím – dokáže z nich vytěžit důležité informace, které posouvají firmu vpřed. S Petrom v týmu víme, že na každou výzvu existuje řešení, stačí je jen najít.

První dojmy a začátky ve společnosti?

„Začátky byly velmi poučné (a poměrně náročné). Již na tu dobu byly kladeny na zaměstnance vysoké nároky, které se týkaly odpovědnosti, píle a pracovního nasazení. Nastoupil jsem do zaměstnání na pozici "servisní technik". Hned během prvních dnů jsem vnímal, že náš zákazník je pro nás důležitý a musíme vynaložit maximální úsilí.“

Obr. 4. Peter Halaj, 2004

Obr. 4. Peter Halaj, 2004

Jak se tvoje práce a kompetence vyvíjely během let?

„Práci servisního technika postupně vystřídala pozice pracovníka logistiky náhradních dílů a později vedoucího servisního střediska. Celkově jsem na úseku oprav strávil 15 let. V současné době pracuji jako datový analytik / programátor. Věnuji se datovým analýzám, vývoji a správě informačního systému a v neposlední řadě přípravě dat pro náš web.“

Které momenty nebo úspěchy ve tvé kariéře považuješ za klíčové?

„Za klíčové události považuji samotné zaměstnání a možnost pracovat ve společnosti HERMAN. Jako servisní technik jsem opravil více než 15.000 nářadí - toto číslo se mi podařilo dosáhnout jako prvnímu (a asi jedinému?) . Dalším momentem bylo, když jsem se stal šéfem úseku oprav a mohl jsem nést toto ne zcela jednoduché břemeno a posunout kvalitu servisu na vyšší úroveň. Už tehdy jsem se věnoval programování a své schopnosti jsem využil pro zkvalitnění služeb. Velkou výzvou byl návrh řešení a realizace nové skladové/logistické haly, kterou jsme spustili do provozu v roce 2023.“

Co tě motivuje zůstat ve společnosti?

„Když člověk dělá práci, která je zároveň jeho koníčkem, nemá potřebu hledat jiné zaměstnání. Když k tomu přidám ještě to, že mi firma a kolektiv přirostly k srdci a mám pocit, že moje práce je pro firmu přínosem, tak opravdu není důvod pro změnu.“

Pohled vpřed

„Asi největším posunem za poslední roky je internetový prodej, tvorba vlastního blogu a práce na sociálních sítích. Firma je v neustálém rozvoji a procesu zlepšování. Celé směřování je zaměřeno na to, abychom zákazníkovi nabídli co nejlepší služby a udrželi se v náročném konkurenčním prostředí. Je rozpracováno množství úkolů a vizí, a další nás teprve čeká.“

Radoslav Škorňa | manažer výroby | rok nástupu: 1995

„Muž mnoha profesí“

Rado je jedním z nejloajálnějších a nejochotnějších zaměstnanců, který je s námi již od roku 1995. Během svého působení ve firmě vystřídal několik pozic - jeho začátky byly ve skladu, později jako obchodní zástupce projel Slovensko křížem-krážem, aby spolu se Stanem Sklenárikem vytvořili pro sebe a kolegy vytvořili pro sebe a kolegy mapu tras pro efektivní práci v terénu. S úsměvem vzpomíná na časy, kdy nebyly mobilní telefony – obchodní zástupce měl telefonní kartu a hovory vyřizoval z telefonní budky. Jistý čas se věnoval i vymáhání pohledávek.

V roce 2015 stál u zrodu výrobního provozu, od té doby je její součástí. Pomáhal při vývoji receptury abrazivních kotoučů, při spuštění výrobních strojů, zařazení lamelových kotoučů do výroby a postupně převzal řízení výrobních pracovníků. Celý proces výroby se naučil od základů a dnes dohlíží na kvalitu kotoučů testováním každé výrobní šarže. Nelekne se žádné výzvy či úkoly a vždy ochotně podá pomocnou ruku. Účastnil se zahraničních výstav, kde byl nápomocný při jejich technické realizaci, při prezentaci naší společnosti, jakož i při hledání nových kvalitních dodavatelů. Díky svým vynikajícím řidičským schopnostem nejednou zajistil převoz zboží v rámci EU. Rado byl kdysi modelář, což se projevilo v jeho schopnosti kreativně navrhovat a konstruovat technická řešení ve firmě.

Obr. 5. Radoslav Škorňa, 2004

Obr. 5. Radoslav Škorňa, 2004

Ing. Jaroslava Zulová | manažer ekonomického úseku | rok nástupu: 1999

„Líderka ve svém týmu s pevným postojem“

Jarka nastoupila do firmy v roce 1999 jako účetní a po několika letech převzala vedení úseku, když její předchůdkyně odešla do důchodu. Od té doby řídí celý ekonomický úsek a zároveň zastává i funkci HR manažera. S lehkostí zvládá audity, finanční a daňové kontroly, podává daňová přiznání, statistiky a výkazy pro různé instituce. Jarka je známá svým přímým a věcným přístupem – když je třeba, umí být přísná a nekompromisní, ale zároveň je vždy ochotna pomoci a poradit kolegům. Její schopnost rychle reagovat na výzvy, řešit náročné situace a koordinovat tým z ní činí neocenitelnou součást naší společnosti.

Bc. Martina Holéczyová Tkáčiková | prodejce | rok nástupu: 2001

„Dříč s neskutečnou energií“

Během prvních měsíců ve firmě si vyzkoušela práci ve skladu, později pracovala na zákaznickém úseku, kde se věnovala nové službě H-Limit, následovalo 7 let práce asistentky na sekretariátu. Maťa je neskutečně energický, vytrvalý a motivovaný člověk, na základě čehož přirozeně dostala nabídku na pozici prodejce a správce pohledávek. Tam se doslova našla a je inspirací pro mnohé kolegy. Podařilo se jí dostat stav pohledávek na velmi příznivou úroveň, nad kterou stále drží ochrannou ruku. Kontakty na neplatiče „vykope i zpod země“, rizikové obchody přes ni jen tak snadno neprojdou.

Obr. 6. Martina Holéczyová Tkáčiková, 2006

Obr. 6. Martina Holéczyová Tkáčiková, 2006

Dokáže si získat zákazníky a vrátit do hry i dlouhodobě neaktivní. Pro obchodní zástupce v terénu je nenahraditelnou administrativní podporou - vědí, že se na ni mohou spolehnout, když je třeba kontaktovat zákazníky, které nestihli navštívit, "doťuknout" obchody nebo připravit cenové nabídky. Takto usilovně a s vysokou intenzitou pracuje na plnění pracovních cílů měsíc co měsíc. Na otázku, kde bere motivaci, odpovídá, že prostě dělá práci, kterou má ráda a která ji baví. A přidává i úsměvnou vzpomínku z dob, kdy ještě pracovala na sekretariátu – tehdy se ceníky vyráběly ručně na psacím stroji někdy i celou noc. Dovedete si představit, co následovalo, když se udělal překlep? Celou stranu bylo třeba přepsat znovu. Velmi pozitivně hodnotí některé změny, například zjednodušení procesu přijímání objednávek prostřednictvím webové stránky.

Mgr. Miroslava Máliková | účetní | rok nástupu: 2001

„Nenápadná, ale neocenitelná“

Mirka pracuje na pozici účetní déle než 20 let a patří mezi neodmyslitelnou součást firmy. Je mimořádně pracovitá, rychlá, spolehlivá a velmi precizní. V jejích rukou jsou všechny dokumenty vždy dokonale uspořádány a díky svým zkušenostem a výborné znalosti našeho informačního systému dokáže zvládnout práci, která by běžně vyžadovala dva až tři lidi. Každý, kdo si přijde k ní po radu, odchází s řešením. Její profesionalita a dlouholeté zkušenosti dělají z Mirky nepostradatelný pilíř týmu, který stojí za hladkým chodem úseku ekonomiky a účetnictví společnosti.

Závěr

Sedm kolegů, které jsme vám v tomto článku představili, jsou důkazem toho, že dlouholetá práce v jedné firmě může být nejen stabilní kariérní cestou, ale také zdrojem profesionálního a osobního naplnění. Jejich zkušenosti, oddanost a ochota přispívat k rozvoji společnosti jsou pro nás všechny inspirací. Jsou důkazem toho, že silné vazby mezi zaměstnancem a firmou jsou stále možné – a mimořádně cenné.

Chceme jim vyjádřit upřímné poděkování za jejich loajalitu, pracovní nasazení a přínos, který denně vkládají do své práce. Věříme, že jejich příběh povzbudí nejen naše stávající zaměstnance, ale i ty, kteří se k nám v budoucnu přidají. Protože skutečná síla firmy spočívá právě v lidech, kteří ji tvoří.


Recenze článku Přidat komentář

    Článek zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

Mohlo by Vás také zajímat

HERMAN - Slovenská značka světové kvality

Historie společnosti Herman Slovakia Production s.r.o. se začala psát před 30 lety. Její zaměření však bylo úplně jiné, než jej známe dnes. V roce 1992 ve skromných prostorách zahájila firma prodej elektrotechnických součástek, kterých byl v té době na trhu nedostatek.

×
Zvolte si Vaši zemi
Zvolte zemi, kam chcete doručit Vaši objednávku.