Jak správně používat diamantové kotouče pro řezání spár
Nejznámějším a nejvíce používaným strojem pro řezání betonových nebo asfaltových ploch je řezač spár. Řezným nástrojem je diamantový kotouč příslušného průměru. Na první pohled se zdá, že zde není žádný technický problém – vždyť se jedná „pouze“ o dva typy podkladů: asfalt nebo beton.
Vybrat si ze dvou druhů kotoučů by mělo být jednoduché – stačí vědět, jaký průměr je určen do řezače, který je k dispozici, jaký má středový otvor, aby to „sedělo“ na hřídel a přírubu – a hotovo.
Ale je tomu opravdu tak?
V první řadě je třeba si uvědomit, že v případě asfaltu a betonu jde o dva diametrálně odlišné podklady. Asfalt je měkký abrazivní materiál, který se získává z ropy jako její nejhustší složka s nejvyšším bodem varu. Jedná se o poslední produkt při její rafinaci a při stavbě silnic se používá zejména spolu s jemnozrnným kamenivem – nikdy se nejedná o čistý asfalt.
S betonem to také není jednoduché. Mnozí si pod pojmem beton představují vytvrzený „starý“ beton, avšak známe i čerstvý beton nebo nevyzrálý beton. No a složení betonu může být také různé, včetně jeho různých vlastností – bez armatury, s armaturou a pod. – ale o tom více v dalším článku.
Řezač spár (obr. 1) je stroj nejčastěji se spalovacím, vzácněji s elektrickým motorem. Může mít ruční nebo strojní posun a vždy je na něm také nádrž na vodu – významný faktor při řezání diamantovými kotouči.
Výhodou je především možnost přesného řezání bez otřesů. Proto se nejčastěji používá k řezání dilatačních spár zejména v betonových plochách nebo k řezání asfaltových povrchů například před výkopovými pracemi. Obě tyto činnosti vyžadují přesnou a kolmou řeznou linii – což je s vhodně zvoleným řezačem a dobrým kotoučem poměrně jednoduché.

Obr. 1. Řezač spár
Pozor na záměnu kotoučů
Pokud máte nové kotouče, zřejmě jsou označeny a nespletete se. Ale co v případě, pokud etiketa, gravírování nebo jiný typ označení je již nečitelný? A co se stane, když se spletete?

Obr. 2. Podbroušení v těle kotouče pod segmenty
Základní poučka - čím tvrdší materiál, tím měkčí kotouč a čím abrazivnější materiál, tím tvrdší kotouč – je neúprosná a takový omyl Vám může způsobit značné škody.
Pokud pro řezání asfaltu použijeme kotouč na vyzrálý beton, bude řezat snadno a velmi rychle. Má totiž měkké pojivo, v důsledku čehož bude ze segmentů velmi rychle ubývat.
Hrozí také tzv. podřezávání (podbroušení) v blízkosti spojení segmentů s tělem kotouče (obr. 2). Právě v tomto prostoru velmi vysoká abrazivita řezaného materiálu způsobuje obrušování těla kotouče.
Diamantové kotouče pro řezání tvrdých materiálů nejsou odolné abrazivnímu působení obráběného materiálu a nemají ani žádné konstrukční prvky zvyšující odolnost vůči tomuto nepříznivému jevu.
Dochází k oslabování tloušťky stěny těla kotouče a nakonec k oddělení segmentu, což může mít za následek i vážný pracovní úraz.
A teď opačný případ: pro řezání betonu použijeme kotouč na asfalt.
Kotouč na abrazivní materiály – tedy kotouč na asfalt – má tvrdé pojivo. Po chvilce poměrně dobrého řezání bude řezat velmi pomalu nebo vůbec – to proto, že ze začátku byla na povrchu segmentu zrnka diamantu ostrá – rychle se však otupí a taková zůstávají na svém místě – tvrdé pojivo je nechce uvolnit. Segmenty se budou „zalešťovat“ a kotouč se může spálit. Na chvíli pomůže oživení kotouče zaříznutím do vysoce abrazivního materiálu, například bloku z pískovce, ale při příliš častém opakování Vás to přestane bavit a nakonec nezbude nic jiného, než kotouč vyměnit...
Jak na první pohled rozeznat kotouč na asfalt
Dobrý kotouč na asfalt má tzn. ochranné segmenty. Ty jsou obvykle ve dvou provedeních – šikmé (obr. 3 A) nebo tzv. kladívkové (obr. 3 B).
Šikmé segmenty se nejčastěji upevňují na tělo kotouče laserovým svařováním, a to zejména z důvodu nižších výrobních nákladů. Při takovémto způsobu spojování segmentu s tělem kotouče můžete řezat i „na sucho“ – ale dělejte to pouze ve výjimečných případech.

Obr. 3 Šikmé (A) a kladívkové (B) ochranné segmenty

Obr. 4. Ochranné segmenty (A) kotouče pro asfalt
Jedná se o rozměrově mohutné segmenty ve tvaru nerovnoramenného lichoběžníku. Například naše diamantové kotouče HERMAN BD-65 Asphalt (300-450mm) na asfalt pro menší řezače spár mají tři ochranné segmenty v rozestupu 120° (obr. 4 A). Všechny segmenty tohoto kotouče jsou 12mm vysoké, ale ochranné segmenty mají náběhovou hranu vysokou až 20mm.
Jejich úkolem je nejen ochrana ostatních segmentů před předčasným opotřebením, ale také ochrana před podbroušením.
Kladívkové segmenty se však často upevňují pájením s pájkou s vysokým obsahem stříbra, která se aplikuje mezi segment a ocelové tělo kotouče. Takový spoj má však nízkou tepelnou odolnost a diamantový kotouč se vždy musí chladit vodou.
Speciální verzí je kotouč HERMAN BD-66 Asphalt na asfalt průměru 600mm, kde každý třetí segment je ochranný – z celkového počtu 42 segmentů je tedy 14 segmentů ochranných. Jejich vysoký počet předurčuje tento kotouč nejen pro řezání asfaltu, ale také pro řezání materiálu, který je zřejmě postrachem pro všechny řezače spár – do čerstvého betonu.
Diamantové kotouče na vyzrálý beton pro řezače spár nemají žádné ochranné segmenty.
Jak správně řezat
Pro správné řezání je třeba dodržet několik pravidel. Zopakujeme si ty podstatné:
Technické:
- zvolme vhodný průměr kotouče, jeho středového a unášecího otvoru
- ověřme správný směr otáčení
- zabezpečme dostatek vody při řezání
Pracovní:
- před zahájením řezu počkejme než stroj dosáhne plných otáček a až tak kotouč pomalu pouštějme do řezu
- při práci nevyvíjíme přílišný tlak – kotouč musí řezat snadno
- čím tvrdší podkladový materiál, tím menší přítlak a pomalejší posuv
- při naražení na armaturu buďte opatrní – postupujte pozvolna, dokud ji kotouč nepřeřízne
Podívejme se podrobněji na otáčky a hloubku řezání – tyto dva aspekty nám mohou výrazně ušetřit čas i peníze...
Otáčky
Na první pohled žádný problém. Většina řezačů spár je bez možnosti regulace otáček. Dobře je ovšem vědět, že při řezání asfaltu nebo betonu by se měla obvodová rychlost pohybovat mezi 40-60m/s. Otáčky hřídele většiny řezačů spár jsou zvoleny tak, aby při použití maximálního průměru kotouče byly v rámci povolené obvodové rychlosti, která je obvykle 63m/s. Nemusíte tedy nic řešit. Předpokládá se, že nikdo nebude rozebírat a odstraňovat kryty, aby na hřídel upevnil větší kotouč než je předepsán – na rozdíl od úhlové brusky, kde se s tím setkáváme často.
Obvyklé průměry kotoučů jsou 300-350-400-450mm – zřídka 500mm – ale 600mm je již poměrně populární rozměr. Kromě toho existují i méně běžné kotouče až do průměru 1200mm, případně i více.
V řezači spár můžete bez obav použít i kotouč menšího průměru. Je to výhodné zejména tehdy, nepotřebujete-li řezat do maximální hloubky, kterou stroj umožňuje, a to bez problémů o 2-3 stupně z rozměrové škály.
Například u řezače pro kotouč s maximálním průměrem 450mm a otáčkami 2.600 ot/min (obvyklé otáčky malých řezačů spár) se dosahuje obvodové rychlosti 61m/s. Při použití menších průměrů se logicky dosáhne nižší obvodové rychlosti. U 400mm kotouče je to 54m/s a u 300mm kotouče je to těsně nad 41m/s - pořád jste tedy v požadovaném rozsahu 40 – 60m/s.
Výjimkou je pouze případ, kdy potřebujete řezat do čerstvého betonu.
Hloubka řezání
Při řezání větších hloubek je velmi užitečné rozdělit je na více etap - nejlépe po 6-8cm. Výrazně se tím sníží zatížení kotouče i řezače spár a dosáhneme – i když se to na první pohled nezdá – i vyšší rychlosti řezání. Kotouč je lépe chlazený – voda zůstává na dně mělké spáry a neztrácí se v jejích hlubinách. I proto je dobré nechat si poslední řez mělčí. Například při řezání 10cm hluboké spáry si rozdělme hloubku na 6+4cm nebo 7+3cm. Můžeme řezat týmž kotoučem nebo se můžeme rozhodnout, že první řez provedeme menším kotoučem. Zde je však třeba dát pozor na to, aby následný řez nebyl prováděn kotoučem větší tloušťky než při předchozím řezu. Došlo by totiž k nadměrnému opotřebení těla kotouče i segmentů – byly by sevřené z obou stran.
Závěr
Vyvarujte se záměně kotoučů – jejich použití k řezání nesprávného materiálu se projeví ihned. Dodržujte zásady správného řezání, řezání řezači spár sice není obtížné, ale ani levné. Zajistěte vždy dostatečný přívod vody, řežte předřezem všude, kde je to jen trochu možné a nikdy neřežte na sucho. Chlazení vodou a odplavování prachu výrazně prodlužuje životnost kotoučů a při práci se pouze minimálně práší.
Klíčová slova: silniční spárové pily, řezačky spár, spárové pily, řezačky na beton, silniční řezač spár, diamantový kotouč na beton, diamantový kotouč na asfalt, řezání betonu, řezání asfaltu
Zdroje:
Interní technické a školicí materiály společnosti HERMAN
https://www.alibaba.com/showroom/road-cutting-machine-diesel.html
Článek zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!